Veelgestelde vragen (FAQ)

Staat uw vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

  1. Toegang

    Hoe krijg ik toegang tot het OPTI-CLOT portaal?

    Om toegang te krijgen tot het OPTI-CLOT portaal moet u beschikken over een SURFconext account van uw zorginstelling of een eduID (als u werkzaam bent bij een niet-academisch ziekenhuis).

    In het eerste geval kunt u direct het registratie formulier invullen en ter verificatie inloggen met uw account bij SURFconext. In het tweede geval dient u een eduID account aan te maken. Deze kunt u aanvragen via eduid.nl. Met uw eduID kunt u vervolgens ook het registratie formulier invullen en bevestigen door in te loggen bij SURFconext.

    Iedereen kan een eduID aanvragen. Om deze reden worden personen die via een eduID een account aanvragen bij het OPTI-CLOT portaal strenger gecontroleerd.

    Na het invullen en opsturen van uw registratie zal binnen 48 uur uw aanvraag afgehandeld worden. U kunt vervolgens direct in het portaal aan de slag!

    Hoe weet ik of ik een SURFconext account heb bij mijn zorginstelling?

    De volgende centra zijn aangesloten bij SURFconext:

    • Amsterdam UMC (locatie AMC en VUmc)
    • Erasmus Universitair Medisch Centrum
    • Universitair Medisch Centrum Utrecht
    • Radboudumc
    • Maxima Medisch Centrum
    • Universitair Medisch Centrum Groningen
    • Leids Universitair Medisch Centrum
    • Academisch Ziekenhuis Maastricht

    Klik hier voor de volledige, actuele lijst van deelnemende centra. Staat uw zorginstelling niet in deze lijst? Dan moet u een eduID aanvragen om gebruik te maken van het OPTI-CLOT portaal.

    Soms na het drukken op “Inloggen” kan ik niet mijn SURF inloggegevens invullen, wat betekend dat?

    In deze gevallen is er nog een andere gebruiker actief bij SURFconext. Helaas kunnen wij geen gebruikers afmelden bij SURFconext. Gezien het OPTI-CLOT portaal gebruik maakt van multi-factor authenticatie betekend dit echter niet dat u toegang heeft tot de patiëntgegevens van andere gebruikers en andersom.

    Gebruikers kunnen volledig uitgelogd worden bij SURFconext door (a) alle browser vensters te sluiten (dus ook venster waarin u niet gebruik maakt van het OPTI-CLOT portaal) of (b) het account passief te laten afmelden door voor een bepaalde tijd het account niet te gebruiken. Het OPTI-CLOT portaal raadt altijd aan na uitloggen óók uw browser venster(s) te sluiten.

    Het bovenstaande probleem kan dus worden opgelost door alle browser vensters te sluiten, opnieuw de browser te starten en te navigeren naar opticlot.nl/login.

    Hoe werkt de multi-factor authenticatie in het OPTI-CLOT webportaal? innerText
    Na het inloggen kom ik op het registratie formulier terecht, wat betekend dit? innerText
    Er zijn al gegevens ingevuld in het registratie formulier en ik kan deze niet aanpassen, wat nu? innerText
  2. Aanvragen

    Hoe vul ik het aanvraagformulier correct in? innerText
    Ik krijg een foutmelding na het versturen van de aanvraag, wat nu? innerText
    Ik heb een fout gemaakt (of wil gegevens aanpassen) in mijn aanvraag, wat nu? innerText
    Ik wil een aanvraag verwijderen, hoe doe ik dat? innerText
  3. Patiënten

    Er staat een fout in de gegevens van één van mijn patiënten, hoe kan ik deze rechtzetten? innerText
    Ik wil de gegevens van één van mijn patiënten verwijderen uit het OPTI-CLOT portaal, hoe doe ik dat? innerText
  4. Foutmeldingen

    Ik krijg de foutmeldingen: “Forbidden”, wat betekend dit? innerText
    Ik krijg de foutmeldingen: “Unauthorized”, wat betekend dit? innerText
    Ik krijg de foutmeldingen: Problem encountered, wat betekend dit? innerText
    Ik krijg de foutmeldingen: Bad Request, wat betekend dit? innerText